Passet med Yorky

Idag var det äntligen dags för ridlektion på ridhuset igen. Vi har ju som sagt haft inställt i två veckor men är nu igång igen. Idag så fick jag rida Yorky en utav de svåraste ponnyerna på ridskolan. Han är både pigg och stark. Vi övade idag på böjt spår. Tre bommar på volterna, både skritt, trav och galopp bommar övade vi med. Det va mest fokusering på vägen och att de skulle vara stälda och böjda. För mig gick det faktist jätte bra (ändå bara andra gången jag rider honom) och känndes som om jag hade bra kontroll. Han lyssnade både fram och tillbaks. Sedan satte Jossan (min ridlärare) upp ett kryss på båda volterna. Vi började på ena volten, rida stält och format och hoppa det lilla skuttet. Sedan vidare i galopp, upp och stå i två pungt sits hela långsidan och sen sjunka ner till tre punkt och ställa, forma och hoppa. Det gick jätte bra! Men måste tänka på att inte va så hård i innertygel utan slappna av i handen och bjuda. När Jossan väl sa till och jag förbättra det och släppte efter lite på tyglen och red lite mer med skäcklarna gick allt som en dans. Gud vad kul det är när det går så bra! Nya favorit hästen funnen.
 
Lite bilder från idag.
 
Även en bild på hur det ser ut nu när det gjort om, nya fräscha boxar osv.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0