Galoppträning

 
Kom till stallet när det börjat mörkna, så jag tog på oss extra mycket reflexer eftersom det säkert skulle vara kolsvart när vi kom tillbaks, och det var de! Tog nya bootsen och svans reflex på vanni och själv hade jag en reflex på armen och en på benet. Min kompis Cristy var också med, vi försökte hitta en vanig reflexväst till henne men hittade inte någon så hon fick ta Luceros reflex boot och satte dom ovanför knäna och två på armarna. Skrattade ihjäl mig när jag såg henne, ass fuult med häst boots på en människa. Men alltid bäst att ha mycket reflexer, när har man förmycket liksom?
 
Idag blev passet värkligen inriktat på galoppen. Då menar jag inte hur själva galoppen såg ut utan galoppfattningarna. Det hon haft problem med. Att hon då "springer" "rusar" in i galoppen. Det blir liksom inte galopp direkt. Tränaren Jessica bad mig då pröva att lägga en bom ibörjan av en långsida. Och komma i trav mot bommen och över bommen fatta galopp. Denna metod funkade och var riktigt bra. Jag började trava över bommen några gånger och sedan började jag med övningen. Lugn men ändå energisk trav mot bommen och galoppfattning över. I början gick det rätt så bra och efter att kommit på bommer ca 3gånger så gick det super bra! Fortsatte övningen några varv till och sedan bytte jag varv och tog andra galoppfattningen. Då gick det ass bra rent ut sagt. Efter att gjort övningen i andra varvet några gånger så tästade jag att göra en galoppfattning utan bommen. Och se där! Hon sprang inte ett ända trav steg fram, utan lyssnade och tog fattningen direkt. Så om ni har problem med att er häst springer in i galoppen så testa denna sak. Funkade super bra. Bara för att det gick så bra så gjorde jag cirka fyra fattningar till och dom gick också strålande. Nästa pass blir det att se fall hon tar fattningen direkt även då, annars så börjar jag med denna övning i början. 
 
Super nöjd med detta passet...ungefär som vanligt. Underbar ponny asså!
 Gammal bild från karos och Mimmis uteritt.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jessica

Vad duktig du är Julia .. Detta kommer bli super bra.

Svar: Tack!Ja det blir det säkert! :D
jumpers.blogg.se

2013-10-16 @ 22:33:05
Postat av: Sandra

Den övningar verkar värd att testa! :)
Tack för tipset!

Svar: Ja gör det!Varsågod
jumpers.blogg.se

2013-10-17 @ 09:42:28
URL: http://sanlun.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0