Bakning på schemat!

Idag när jag kom hem från skolan så var jag riktigt sugen på något sött. Därför bestämde jag mig för att baka något. Och så klart blev det den traditionella kladdkakan, men denna gången slängde jag även i lite vit choklad. Under tiden kladdkakan stod i ugnen orkade jag inte bara sitta ner utan då bakade jag lite choklad bollar också. När jag väl ska baka brukar jag söka upp ett recept på internet och sedan göra om receptet lite grann. Så man kan säga att jag gör ett eget recept, fast att jag lånar grunden. (brukar ibland även ändra om hur mycket det ska vara av de olika sakerna) Tänkte skriva kladdkake receptet här och så kommer choklad bollarna ut i ett annat.
 
Kladdkaka
 
Ingridienser:
 
100g smör/margarin
2st ägg
2½ dl strösocker
1msk vaniljsocker
3msk kakao
  lite lite salt
2dl mjöl
1msk ljus sirap
ca 2½ dl kokos (till att smöra & bröa)
 
Så här gör du:
 
1. Sätt ugnen på 175°
2. Smält smör/margarinet och låt det svalna
3. Vispa ägg och socker pröst och lufftigt
4. Ta en vanlig plast påse, lägg i alla torra ingridienser i påsen, stäng och skaka om odentligt.
5. Häll i de torra ingridienserna i ägg smeten och blanda ca 6 varv med en slickepott.
6. Häll i smör/margarinet och blanda om helt tills det är en slät och fin smet.
7. Häll i sirapen och blanda igen några varv.
8. Ta fram en form, smöra och bröa (kokos istället för spröbröd) häll sedan i smeten i formen.
9. Ställ in kakan i ugnen i ca 15-20min
10. Låt den svalna helt och servera med grädde eller glass + ett hallon.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0